Pagina's

zondag 31 januari 2010

Leuk is raar!

Op gedichtendag werkten we met het gedicht "Leuk is raar".
Eerst fantaseerden en filosofeerden we erop los. Wat als alles inderdaad omgekeerd was? Naar de kapper gaan als je haar te kort is! Mama boos om een goed rapport! Opa die steeds jonger wordt! Kaarsrechte bananen!
Dan maakten we vijf groepjes. Iedereen kon ook een muziekinstrumentje kiezen. Improviseren was nu de opdracht. Bedenk en oefen een prettige manier om straks dat gedicht voor de anderen voor te brengen. Dat werd dus uitproberen en inoefenen voor een mini-optredentje voor de klas.
En niemand wist dat 't gedicht eigenlijk ook een echt liedje is ...
Daarom moet je zeker niet denken dat de kinderen in het filmje hierna vals zingen. Zij kenden het originele liedje helemaal niet. Ze bedachten gewoon hun eigen versie! Het ene groepje pakte het al wat melodieuzer aan dan het andere. Er werd ook wat gerapt. En enkele kinderen bleken een kei in het creatief gebruiken van een instrument ...
Maar dat alle meisjes en jongens zich enthousiast ingezet hebben, daarover bestaat geen twijfel!

donderdag 21 januari 2010

Tekst en beeld

De afgelopen weken werkten we samen in groepjes aan een tekst. Het moest gaan over muziek. Dat deden we natuurlijk met een woordspin. Op de klassite wordt uitgelegd en getoond hoe dat werkt.
Er zijn ook foto's van de resultaten te bekijken in onze webalbums.
Nadien leerden we tekenen met Paint. Dat was voor sommige kinderen wel wat moeilijker dan gedacht. Ook omdat we telkens maar korte tijd op de computers kunnen werken. En tekenen met een muis is écht niet gemakkelijk, hoor!
Je moest een passende tekening maken bij de tekst van jouw groep. Nadien voegden we die dan toe aan een Word-document.
Ik maakte er PDF-documenten van. Hieronder kan je ze aanklikken. Er zijn er weer heel wat mooie bij!
Alexa, Arno, Assia, Axel, Ben, Benjamin, Dylan, Emma, Flo, Jade (was ziek), Jesmine, Joachim, Jolan, Karsten, Korneel, Lien, Lise, Loes, Luna, Merlijn, Noach, Tine, Uschi, Yera.

maandag 18 januari 2010

Onmogelijke duif

maandag 11 januari 2010

Groepslezen



Vandaag deden we groepslezen. We gebruikten het verhaal van Peter en de wolf. Iedereen kreeg een rol. Er was ook een verteller. Het kwam er op aan zo vlot en boeiend mogelijk voor te lezen. Zo moest je er bijvoorbeeld op letten of je wel luid en duidelijk genoeg voorlas. Je moest proberen bij het lezen gevoelens correct over te brengen: blij, bang, boos, verdrietig, ... Want zoiets moet je als luisteraar kunnen horen!
Niet gemakkelijk. En daarom gingen we eerst oefenen. Elke groep op een andere plek. Daar werd ernstig en hard gewerkt!
Ten slotte las dan elke groep in de klas luidop voor.
Hierboven zie je een filmpje van groep 3 die oefent en hieronder eentje van groep 1 die voorleest.



Hier volgt de volledige lijst van de filmpjes.
Oefenen: groep 1, groep 2 en groep 3. Voorlezen: groep 1, groep 2 en groep 3.

woensdag 6 januari 2010

Raadselspel

Ik heb op de klaswebsite een heus prikbord geplaatst! Je kan erheen via de site of rechtstreeks. Rechtstreeks heb je een groter beeld.
Het werkt echt heel eenvoudig.
Als je tweemaal klikt op dat prikbord, verschijnt er een nieuwe "sticky". Dat is een soort plakbriefje waarop je een kattebelletje kwijt kan.
Weet je nog wat een kattebelletje is? Dat is een kort berichtje.
En kort moet het zeker zijn; je kunt 160 tekens gebruiken. Spaties tellen ook mee. Terwijl je tikt, kan je zien hoeveel tekens je nog over hebt.
Bovenaan je sticky, links voor het woord "says" (= zegt), mag je zeker niet vergeten je voornaam in te vullen. Doe dat best eerst voordat je aan je berichtje begint!
(Je kan aan zo'n kattebelletje ook een foto toevoegen. Maar hoe je dat precies moet doen, leg ik een andere keer wel eens uit. We zullen dat dan ook eens proberen in de computerklas.)

Maar nu ons raadselspel!
Ik ben alvast begonnen. Op een sticky heb ik een raadseltje geschreven. Jullie moeten het juiste antwoord proberen te vinden. Als je denkt dat je de oplossing hebt gevonden, maak je een sticky met 't antwoord erop. Vergeet dan zeker je voornaam niet!
Want wie het eerst juist raadt, mag op zijn beurt een nieuw raadseltje plaatsen.
We leggen het natuurlijk nog eens uit in de klas. Maar wie wil, mag het nu al proberen.
Plak je antwoord meteen op ons prikbord. Veel succes!