Pagina's

maandag 22 februari 2010

Stekelig toiletpapier

Hoe komen we er soms toch op!?
Wel, deze keer tijdens een les taalsystematiek. Het ging over bijvoeglijke naamwoorden. Die noemen we ook wel "hoewoorden". Woorden die zeggen hoe iets of iemand is.
Bij de verwerking mochten de kinderen ook grappige dingen verzinnen. Zo was daar de zin: "Dit toiletpapier is zacht voor uw billen!" In die zin moest je het bijvoeglijk naamwoord enkele keren vervangen door een ander. En ja, je mocht het heel gek maken!
Daar kwam dan onder andere uit: "Dit toiletpapier is stekelig voor uw billen!"

Maar bestaat dat nu ook echt: stekelig toiletpapier? Wel zeker! En nog vele andere soorten ook.
Ik ben het eens gaan opzoeken: camouflagetoiletpapier, eurotoiletpapier, wc-papier met sudoku's of mopjes erop, muziektoiletpapier, Valentijntoiletpapier, speciaal wc-papier voor kaboutertjes, ... Noem maar op en het bestaat!
Geloof je het niet? Bekijk dan deze diavoorstelling. Op het einde van de voorstelling zie je zelfs een speciaal toilet met verschillende houders. Als je moeilijk kan kiezen welk papiertje je zal nemen, kan je daar al je verschillende wc-rolletjes samen ophangen!

En nu we toch bezig zijn. Als uitsmijter nog twee filmpjes.
Eentje van een poes die ook een onderzoek naar toiletpapier doet!
Maar om ernstig te eindigen: een filmpje dat toont hoe toiletpapier nu eigenlijk echt gemaakt wordt.



donderdag 11 februari 2010

Klasgedicht

In de nasleep van Gedichtendag schreven we ook een heus klasgedicht.
Eerst wat geleerd over rijmschema's: AABB en ABAB. Dan per twee aan de slag met een woordspin, zoals we dat gewoonlijk doen.
Zodra we genoeg materiaal verzameld en geselecteerd hadden, gingen we allemaal samen rijmen en dichten. Want dat was echt nog te moeilijk voor veel duo's. Maar als wij met zijn vijfentwintigen al onze creativiteit en fantasie samenlegden, kwamen we een heel eind verder!
We kozen voor het rijmschema AABB. Anders werd het nog ingewikkelder. En na een lesuurtje was dit het resultaat. Oordeel zelf.

3a

We zitten met vierentwintig in onze klas,
zoals je misschien al eens ergens las.
Het is er geweldig leuk,
vaak lachen wij ons een deuk!

Alle dagen doen we rekenen
en op donderdag gaan we tekenen.
Hier wordt nooit genaaid,
we zitten liever op de klaswebsite.

Wij hebben de meester graag,
al vindt hij ons soms te traag.
Vrijdags in het zwembad,
spettert hij ons kleddernat!

Natuurlijk gebeurt er nog veel meer,
maar dat is voor een andere keer.
Het is hier reuzefijn,
omdat wij allemaal vrienden zijn.

woensdag 10 februari 2010

Helden!



Een held is iemand die mensen redt ...

In onze klas zitten aardig wat helden!
Want met de kinderen van 3a hebben wij zo maar eens eventjes 17 mensenlevens gered! Is dat niet formidabel?

Met de ganse school verkochten we voor 4186 euro stiftjes van de Damiaanactie. Dat betekent dat we daarmee bijna 105 levens redden.

De kinderen van het derde leerjaar namen daarvan 695 euro voor hun rekening. Dank zij jullie inzet kunnen dus zeventien lepra- of tbc-patiënten opgespoord en definitief genezen worden!
Dat verdient een bijzonder lang applaus. En 'n dikke proficiat, meisjes en jongens!

donderdag 4 februari 2010

Doorgeefopstel

Vroeger - in de tijd toen de dieren nog spraken! - deden we het zo:
Je kreeg een beginzin opgegeven. Of je moest er zelf één verzinnen. Dan moest je het verhaal verderzetten. Eén of twee zinnetjes erbij schrijven.
Als iedereen klaar was, werd het blad doorgegeven. Je las wat andere kinderen al hadden genoteerd. En je schreef er zelf ook weer een zin bij. Enzovoort, enzoverder. Na een tijd moest het verhaal worden afgerond: een einde bedenken.
Dat leverde een reeks vreemde vertelsels op. Het ene natuurlijk al wat spannender of grappiger of duidelijker dan het andere.

Nu - in de tijd dat de dieren al lang niet meer praten! - doen we het zo:
We krijgen op de pc een Word-document voor onze neus geschoven. Daarop zien we een vreemde prent. Er staat al dan niet een beginzin onder getypt.
Wij zetten het verhaal verder door telkens een vervolgzinnetje bij te tikken. Zijn we klaar? Dan schuiven we door naar de volgende pc. Na een tijd wordt het verhaal afgerond; we bedenken een einde.
Dat klinkt al bekend, niet? En ook de resultaten blijven gelijkaardig. De ene vertelling al wat spannender of grappiger of duidelijker dan de andere. Juist!

'n Verschil met vroeger is nog dat we nu die verhalen aan iedereen kunnen tonen. En dat doen we hier. Alle doorgeefopstellen gebundeld in één PDF-document.
Veel leesplezier!

maandag 1 februari 2010

Knuffelquiz

De afgelopen tijd was het "knuffeltijd" in de lessen Nederlands. We brachten onze lievelingsknuffel mee. We vertelden er over aan elkaar.
We beschreven ook die knuffel in een kort tekstje. Als de beschrijving goed was, konden de andere kinderen jouw knuffel er uit pikken!
Die tekstjes hebben we snel ingetikt. En vorige vrijdag hielpen enkele assistenten om van elke knuffel een foto te maken.
Met die tekstjes en de foto's heb ik nu een quiz gemaakt. Hij bestaat uit 4 delen! Hieronder heb ik telkens naar elk deel een link gelegd. Probeer het maar eens. Ik wens jullie veel succes!

Knuffelquiz: deel 1 | deel 2 | deel 3 | deel 4.

Pas op! Als je klikt op "Terug naar klaswebsite", kom je daar ook terecht. En dus niet terug op deze pagina. Gebruik daarvoor best de "terug-knop" van je browser.

Oeps! De quiz werkt blijkbaar enkel in Firefox. Dat moet ik nog eens uitvlooien ...
Opgelost; werkt nu in alle browsers.