Pagina's

maandag 28 juni 2010

Fietstocht



Met 6 stoere kerels begonnen we aan onze jaarlijkse fietstocht:
35 km.
Véél te kort natuurlijk, voor ons, met onze gespierde benen! Daarom breiden we er maar meteen een stuk aan. Zowel voor als na de middag fietsen wij een flink aantal kilometer meer dan voorzien. Bij aankomst stond onze teller haast op 50 km!
Pfieuw! Dat ijsje smaakte!

zondag 20 juni 2010

Torens bouwen



Kunnen we samenwerken? Samen gaan voor één doel?

Mag iedereen zijn inbreng doen? Zijn er baasspelers? Volgers? Harde werkers? Inventieve geesten? Uitprobeerders? Opgevers? Wie motiveert de anderen? Wie geeft complimentjes? Wie is creatief en vindingrijk? Wie ziet het niet zitten? Wie zijn de roepers en wie de doeners? Wie waardeert het werk van anderen? Wie lacht mislukkers uit? Wie houdt vol en begint desnoods opnieuw? Wie zegt "foert", tegen de opdracht en tegen zijn groep? Wie helpt een niet zo handige? Wie spot er mee? Wie ziet het als competitie; de hoogste toren? Wie vindt eerder plezier in het bedenken en uitvoeren van een stevige constructie? Wie kan lachen met het eigen falen? Wie relativeert? Wie wordt nijdig of boos? Wie is jaloers op andere groepen die het beter doen? Wie maakt ruzie? Wie legt de schuld van het falen bij anderen? Wie is toch mee blij voor de "winnaars"? Wie leert van andere groepen: aanpak, techniek, ... ? Wie neemt spontaan de leiding en op welke manier? Wie werkt tegen? Wie werkt mee? Wie is sociaal en werkt echt als deel van de groep? Wie doet alles alleen; is individualistisch? Wie vindt het leuk? Wie wordt het beu?
...

Dát - en nog veel meer - kan je allemaal observeren als je de kinderen zich in zes groepjes laat verdelen en je geeft als opdracht: "Bouw een zo hoog mogelijke en stevige toren, enkel met opgerolde bladen (kranten)papier en plakband."

vrijdag 11 juni 2010

Bosklasbelevenissen


Het duurt allemaal iets langer dan voorzien en dan we zouden willen: inlogproblemen, dan weer de meester naar een vergadering ...
Maar stilletjesaan geraken de bosklasverslagjes toch een na een afgewerkt. Je vindt ze terug in onze klaswiki.
De kinderen zochten voor elke dag van de bosklasweek een leuke foto en schreven daarbij telkens enkele zinnen.
Bedenk dat 't nog steeds een werk in uitvoering is.
Kinderen die willen en kunnen, mogen thuis alles afwerken. Volgende week werken we er een laatste keer aan in de computerklas.
De beste artikeltjes - of een bloemlezing daarvan - komen ook in onze schoolkrant "Het Ventiel"!

donderdag 10 juni 2010

Bedankt, tutors!



Ook al zijn we nog klein,
wij vinden lezen fijn.
Een paar keer per week
wegdromen in boekjes uit de schoolbibliotheek.
Het waren toffe momenten.
We genoten van de teksten en de prenten.
Ze brachten ons heel wat avonturen
en brachten afwisseling tussen de gewone lesuren.
Dat alles dank zij onze tutors uit de hogere klassen;
die zouden dat varkentje wel even wassen!
Ze hebben hun taak prima vervuld,
ook al vroeg dat soms wel wat geduld ...
En weet je wat wij daarvan denken?!
Wij vinden dat:
Superformiweldigeindigfantakolosachtig,
't is weer eens wat anders dan reusachtig, mooi en prachtig.
Als je dat kan zeggen, is het meesterlijk en machtig:
Superformiweldigeindigfantakolosachtig!