Pagina's

donderdag 30 september 2010

Kapsalon



Veel foto's? Akkoord. Maar het was dan ook heel prettig in ons kapsalon. En iedereen wilde graag en veel gekiekt worden ...
Eigenlijk was dit een luisteroefening waarbij de kinderen opdrachten moesten uitvoeren. Maar onze reporters schrijven er het volgende over:

"Nieuw kapsalon in 3a! Vandaag mochten we kappertje spelen. Eerst kozen we een vriendinnetje. Nu konden we beginnen. We kozen zelf ons kapsel. Kato maakte 2 mooie staartjes met rekkertjes en speldjes. Het was heel leuk!" (Lize)

"Kapper spelen was heel leuk, want we mochten elkaars haar helemaal veranderen. De meisjes deden elkaars haar en de jongens ook. Die hadden meestal een punkerkapsel, en dat was heel grappig. Bij de meisjes waren het meer vlechtjes of 2 staartjes of 1 staart of een vlecht. Voilà, ik ben klaar!" (Rosie)

01/10 - Nog drie reporters stuurden hun tekst in.

"Kappertje in 3a.
Eerst moesten de jongens een partner zoeken. Dan las de meester iets voor wat ze moesten doen. Als de meester klaar was met lezen, moesten de jongens net het zelfde doen met hun partner. En ondertussen nam de meester foto´s. Toen dat de jongens klaar waren, dan waren de meisjes aan de beurt, die moesten ook een partner zoeken. Dan las de meester iets voor wat ze moesten doen. Iedereen zat al klaar. Maar Nathalie had niemand dus de meester vroeg wie het bij Nathalie wou doen en Wout stak zijn vinger op. Want de meisjes moesten 2 staartjes hebben. Maar dat vond Wout heel moeilijk. Dan begonnen wij, iedereen was dan klaar. Op het laatste werden er allemaal foto´s getrokken van iedereen van 3a.
Dit is het einde van de brief." (Nathalie)

"Wij mochten kapper spelen. Eerst en vooral kozen we een vriend. Ik en Milan en Frederik hadden punkershaar. Elias bleef hetzelfde, hij veranderde niet. Het was heel leuk. Einde." (Maarten)

"Hallo, hier ben ik weer. Weet je wat ik vrijdag gedaan heb? Nee, ik zal het je vertellen. Eerst mochten we een vriendinnetje kiezen. Ik koos Emma en daarna gingen we het haar doen. En we moesten de opdrachten volgen. Ik heb het eerst gedaan en toen Emma. En toen de meester klaar was, mochten we het haar zelf doen. Emma deed 2 staartjes en ik ook. Ik ben klaar. Daag!" (Alissa)

Er kunnen nog meer journalisten hun teksten insturen!
Want denk erom, dit is - voor een behoorlijk zelfgemaakt artikeltje - telkens de beloning:

We hebben nu genoeg verslagjes. Andere kinderen kunnen een volgende keer weer eens proberen.

maandag 27 september 2010

Sportdag

"De sportdag was heel leuk. Het leukste vond ik de voormiddag. Dan deden we allemaal activiteiten. Bijvoorbeeld baseball of voetbal of raven en ratten of levend en dood. En dat vond ik heel leuk.
Daarna, in de namiddag, hebben we 1 heel groot spel gedaan. Dat was zo dat we een schat moesten zoeken, maar het was heel moeilijk om die te vinden want die lag in juf Ann van het 2de haar rugzak. De schat was Aquarius met M&M's. Voilà, ik ben klaar." (Rosie)

Alweer Rosie! Nog verslaggevers? Laat maar komen! Schrijf zeker ook wat jij van de sportdag vond.
En, o ja! Ik zou het haast vergeten. We hebben natuurlijk ook foto's.

28/09 - Hier komt het verslag van Nathalie:

"De sportdag was heel leuk. In de voormiddag kregen we een nummer op onze hand. We waren nu in groepjes. We moesten dan een hele tijd bij elkaar blijven. Het spel begon. We moesten samen met onze groepjes naar spelletjes lopen. Maar hoe wisten wij naar welk spelletje wij moesten?
Dat is heel eenvoudig: we kregen een papier. Daar stond op naar welk spelletje we moesten. En op het einde hadden we nepgeld.
In de namiddag mochten we met dat nepgeld een kaart van fort 4 kopen. Er waren verschillende kaarten: grote en kleine. En daarmee konden wij de schat vinden. De schat zat in juf Ann haar rugzak. De schat was Aquarius en M&M´s.
Dit was het einde van de brief."

En nog drie journalisten schrijven een artikel!

Thomas:

"We stapten naar het fort en ik zag mijn papa voor ons huis. Ik riep "Papa!" en wuifde naar hem.
We verdeelden ons en dan speelden we spelletjes en als we gingen eten, pakte ik mijn tas en dan ging ik eten. Na het eten gingen we de schat zoeken en we zochten twee keer op alle donkere plekken en een groepje had de schat in de tas van juf Ann gevonden en de schat was "emenems en akwarijus."

Zoé:

"De sportdag
Het was heel leuk!
In de voormiddag hebben we veel activiteiten gedaan.
Het leukste vond ik ratten en raven.
In de namiddag hebben we een bosspel gespeeld, we moesten een schat zoeken. Het zat in de rugzak van juf Ann van het 2de leerjaar."

En Wout:

"Maandag 27 september was het sportdag.
De hele school ging naar fort 4.
De leerlingen van het 6de leerjaar hielden een plakkaatje vast met een nummer er op. Als je die nummer had moest je er bij gaan staan.
Het was heel tof, vooral de voormiddag want die verschillende spelletjes waren keileuk.
In de namiddag deden we een heel groot spel.
We moesten een schat zoeken en de schat zat verstopt in juf Ann haar rugzak.
En de schat was heeeeeeel lekker … emenems en frisdrank."

Zo. Ik denk dat we nu wel genoeg verslagjes van de sportdag hebben. Een volgende keer kunnen jullie dan weer over iets anders schrijven.

maandag 20 september 2010

Ballonvliegtuigen



Net zoals professor doctor Testkees in Nieuws uit de natuur, deden wij "onderzoek" met onze zelfgemaakte straalvliegtuigen!
Let vooral op de gezichten van sommige kinderen ...

Reporter gezocht!
Hierboven (en hier) kan je de beelden bekijken. Maar hoe ging het er nu precies aan toe in de klas? Wat deden we eerst? En daarna? Ging het bij alle groepjes op dezelfde manier? Wat vonden jullie ervan?
Welk kind van onze klas wil dat eens in een paar zinnetjes beschrijven? Dan zetten we haar of zijn tekst hier bij in dit bericht. Mail je schrijfsel maar naar de meester.
Komaan; wie doet/durft dat?!

21/09 - Daar zie! Ik heb er in de klas nog niet over gerept, maar toch is hier Rosie al:

"We moesten een touwtje door een rietje steken. We maakten het touwtje vast aan twee stoelen. Dan moesten we een ballon opblazen. Die hingen we vast aan het rietje met plakband. Dan moesten we twee vleugels tekenen op groene bladeren. Dan knipten we die uit en kleefden ze met plakband op de ballon. Oh ja, de ballon moesten we met een wasknijper dichtdoen. Dan drie, twee, één ... daar gaat ie! De ballon maakt salto's, salto's en salto's en dan is hij er. Voila."

Knap, meid! Wie volgt?

22
/09 - Louis (in zijn allereerste mailtje ooit!):

"Wow, dit is het eerste mailtje in mijn leven.
We pakten een touw en daarna een ballon en bliezen de ballon op. Wie het hardste kon blazen was Wout. Dat zie je wel op de foto's.
O ja, even vergeten; vooraf moesten we het touw in een rietje steken. En daarna moesten we vleugels maken van papier. Dan plakten we de vleugels aan de ballon met plakband. En dan deden we een wasknijper op de ballon.
We haalden de wasknijper er af en de ballon vloog naar de andere kant.
Reporter Louis"

En Roos:

"We moesten een ballon opblazen. Hhhhhhh ffffffff! En dan gingen we het staartje van de ballon met een wasknijper er aan hangen. Dan ga je met een rietje en een touw. Je maakt het touw vast aan twee stoelen, maar vergeet niet eerst het rietje in het touwtje te steken. Dan moet je de ballon aan het touwtje hangen. Dan moetje er vleugels aan plakken. En dan! Dan doe je de wasknijper er af en: pppppppppppppppppppppppppppp, salto's, salto's en nog eens salto's!
Groetjes van Roos. xxx"

Het rietje in het touw steken?! Hoe doe je dat, Roos?

vrijdag 17 september 2010

Hazelworm


De opa van Milan kon een hazelworm vangen. Milan was er best trots op. Hij toonde het diertje vandaag in de klas.
Een hazelworm is geen worm, ondanks zijn naam. Het is ook geen slang, hoewel het erop lijkt. Maar het is een hagedis zonder poten.
Op Wikipedia vind je er veel uitleg over. En op Google kan je veel mooie foto's bekijken.

Milan vertelde:
"Opa was in het bos aan 't werken. Hij zag de hazelworm kruipen en kon 'm pakken. Hij zette het dier in zijn pennenzak. Toen hij thuiskwam had de hazelworm een kakje in de pennenzak gedaan! Opa heeft het dier in een doos gezet, met wat aarde en grote bladeren erbij. Daartussen kan de hazelworm wegkruipen. Hij krijgt slakjes en wormpjes te eten. Wij gaan 'm straks of morgen terug vrij laten."

Hier kan je de foto's bekijken die we in de klas namen. Er is van Milan een ernstige en een lachende versie. De hazelworm liet het allemaal vrij onbewogen over zich heen gaan.

maandag 6 september 2010

Wat zou jij graag doen of leren?

Wat zou je graag doen in het derde leerjaar? Waarover zou je graag meer willen weten? Is er iets bijzonders waarover je best veel zou willen leren?
Op die vragen mochten de kinderen vorige week antwoorden. En ze konden daarbij zoveel onderwerpen opschrijven als ze zelf wilden.
Ik heb alles - een beetje vereenvoudigd - samengebracht in een "Wordle". Woorden die in een lijst het vaakst voorkomen, worden groter afgedrukt. Je kan dus in één oogopslag zien welke activiteit of welk onderwerp de kinderen het meest hebben gekozen.
Hier komt ie. (Klik op de afbeelding om ze groter te zien.)

Het is duidelijk dat de kinderen héél graag willen knutselen. Maar ook enkele andere dingen springen er uit.
We zullen ons zeker niet vervelen, de komende maanden in 3a ...

woensdag 1 september 2010

Dit zijn ze dan ...