Pagina's

donderdag 25 november 2010

Generale repetitie



Vanmorgen waren we allemaal wel een beetje zenuwachtig: generale repetitie!
In de klas maakten we de laatste afspraken. Dan gingen we naar Tandem 1, naar de klas van juf Heidi. Daar kleedden we ons om. Snorren werden geschilderd bij de jongens. De meisjes schminkten zichzelf en elkaar. Het ging allemaal heel vlotjes. We konden zelfs nog even een tekenfilmpje kijken.
Dan kwam juf Hilde ons halen. Het zou weldra onze beurt zijn. Nu werd het echt spannend. Want de zaal zat al vol met benieuwde kinderen. Nog even wachten in het lokaaltje naast het podium tot we op moesten ...
Maar toen liep het mis. Problemen met de geluidsinstallatie. Dat "eventjes" wachten werd op de duur héél, héél lang wachten. En wachten ... en nog meer wachten ... en nog wat wachten ... en ...

(Tussen haakjes. De meester vindt dat de kinderen dat langdurige wachten toch zo moedig en voorbeeldig hebben doorstaan, dat hij ze 's avonds geen huiswerk geeft!
Echt waar, meisjes en jongens, dat hebben jullie knap gedaan! En daarom is dat wel een beloning waard.)

Gelukkig kwam uiteindelijk alles in orde en konden we - na het eerste leerjaar - ons dansje doen.
Eliasz verving Wout, die ziek was. Dat lukte prima. Iedereen deed zijn uiterste best en ... we hadden succes!
Dan stilletjes weer van het podium stappen. Terug naar de klas. Omkleden. Gedaan.
't Lijkt wel een beetje op een feestmaal klaarmaken, zo'n optreden. Veel voorbereiden, klaarmaken, oefenen, repeteren, nog eens herhalen, ... En dan is dat echte optreden na amper 2 minuutjes voorbij. Je bent nog maar net op het podium, of je moet er alweer af. Tja, zo gaat dat nu eenmaal in de showbizz.

Tot vrijdag of tot zondag!

(Als er nog reporters hierover wat willen schrijven; dat mag natuurlijk!)
o

maandag 22 november 2010

Verdriet

In de klas maken wij vaak gebruik van een woordspin. Dat helpt om ideeën te verzamelen. Met velen samen vind je meer dan op je eentje. En een opgeschreven idee doet telkens weer iemand aan iets nieuws denken. Zo vinden we dikwijls een heel bord vol!
Een tijdje geleden deden we dat rond het begrip "verdriet". Je kan hierboven zien hoe die woordspin uiteindelijk op het bord te zien was. Slechts één facet werd niet door de kinderen ontdekt: het verdriet om het verlies van een huisdier. Al de rest wel.
(Klik op de foto om hem groter te zien.)

Ook als we een tekst schrijven, gebruiken we de woordspin. We werken dan in stapjes:
1. Woorden (ideeën) verzamelen;
2. De woorden die we gaan gebruiken groen kleuren. Dat heet "selecteren".
3. De groene woorden nummeren om een goeie volgorde te kiezen.
4. In de gekozen volgorde met elk groen woord een goeie zin schrijven.
Natuurlijk moet je hierbij achteraf ook nog je werk nakijken en eventueel verbeteren.

Hier vind je er meer over.

vrijdag 19 november 2010

Naar bakker Buffel



We bezochten bakker Buffel en hadden daar een fijne tijd.
Maar meer vertel ik er niet over. Dát is aan onze reporters.
Dus komaan, meisjes en jongens, wie schrijft daarover een leuke tekst? De bonnen liggen klaar!

"Vandaag gingen we naar bakker Buffel.
De bakker had al speculaasdeeg gemaakt.
Hij liet ons ruiken aan speculaaskruiden en kaneel.
Die heb je nodig om lekkere speculaas te maken.
Wij mochten het deeg rollen en er van proeven.
Op speculaasvormen van Sinterklaas moesten we het deeg pletten en met een visdraad snijden.
Dan ging onze speculaas in de oven.
Ondertussen liet de bakker ons allerlei machines zien.
Wanneer de wekker afliep waren onze speculaasjes klaar.
Wij mochten nog iets kopen in de bakkerswinkel.
Om de bakker te bedanken gaven we hem nog een klein cadeautje."
Kato

"Dag allemaal.
We zijn eens naar de bakker Buffel geweest.
We moesten eerst de bakker volgen.
Dan kwamen we aan in een lokaal.
Daar zagen we een meneer speculaas maken.
Dan moesten wij allemaal rond een tafel gaan staan.
De meneer legde het eerst uit en daarna mochten wij het ook eens doen.
Hij legde ook uit hoe we brood konden maken.
Daarna mochten we de ovens zien, dan gaf Rosie een pakje af.
Dan kregen we en snoepje en een speculaas.
Dan gingen we naar voren; daar mochten we nog iets kopen."
Nathalie

"Bij bakkerij Buffel.
Eerst maakten we een kleine Sinterklaas van speculaas, daarna een grote. Daarna deden we de speculaas in de oven: 13 minuten voor de kleine en 15 minuten voor de grote.
De bakker deed bloem en water in de machine. Hij drukte op een knop en de machine begon rond te draaien. Daarna zette hij de machine af. Dan gingen wij pistolets maken.
En op het einde gingen we iets kopen in de winkel: speculaas en chocolade.
Mmm! Lekker!"
Louis

"Dag, iedereen!
Ik vond het heel leuk bij de bakker.
Dit hebben we gedaan bij de bakker:
speculaasdeeg geproefd, speculaas gemaakt. We hebben geleerd hoe je speculaas bakt, hoe je het deeg maakt en hoe je de vorm van een speculaas krijgt. Ze hadden een hele grote oven en een rijskast natuurlijk. Dat is een kast waar het deeg in rijst voor het gebakken wordt. Rijzen is dat het groter wordt.
Daaaag, tot ziens."
Rosie

donderdag 18 november 2010

Een voorproefje



Vandaag oefenden we alweer onze Spaanse dans voor de musical. Het was deze keer met alles erop en eraan. Veel meisjes waren zelfs geschminkt!
Volgende week de hoorns van de stieren nog zwart spuiten, nog enkele keren repeteren en dan is het zover.
Spannend!
Wij treden vrijdagavond en zondagnamiddag op.
Je hebt toch zeker al tickets?!

dinsdag 9 november 2010

Gehinnik of geknor?


Lezen wij in een verhaal plots "Sanders vliegtuig". Terwijl het tot dan altijd over Sander ging.
- Is de naam van die jongen nu ineens veranderd? Heet Sander voortaan Sanders?
- Nee, meester. Die heet nog altijd hetzelfde.
- Wat betekent dat dan? Wie kan dat eens anders zeggen: Sanders vliegtuig?
(Hier en daar een zucht. En een blik die ten hemel wordt gericht; weet die meester nu echt niets?!)
- Het vliegtuig van Sander.
- Inderdaad. Knap. En Maartens broek?
- Dat is de broek van Maarten.
- Goed. Emma's haar ... ?
- Het haar van Emma!
- Ja, jullie snappen het. Nog eentje. Lizes paard!
Waarop Lize meteen haar vinger opsteekt.
- Ja, Lize. Zeg het maar.
- Ik steek geld in mijn spaarpot ...

donderdag 4 november 2010

Oliver!

Nog enkele weken en wij treden op in onze schoolmusical. Dat betekent nog heel wat oefenen voor het zover is! Maar dat is ook prettig. En het worden zeker leuke voorstellingen.

Het blijft dit schooljaar echter niet bij één musical ...
Ik kan nu al vertellen dat wij op 4 februari 2011 met de klas naar "Oliver!" gaan kijken.

Charles Dickens schreef "Oliver Twist". Het verhaal speelt zich af in Londen in de 19de eeuw. Oliver is een weesjongen die opgroeit in een oud, somber weeshuis.
Als Oliver om meer eten vraagt aan Mister Bumble, wordt die heel boos. De man die het weeshuis leidt, verkoopt hem daarom aan een begrafenisondernemer. Oliver komt terecht tussen de grafzerken, rouwkransen, lijken en doodskisten. Hij neemt hij al gauw de benen.
Oliver zwerft dan rond in de straten van Londen. Daar ontmoet hij een vrolijke bende gauwdieven. De schurk Fagin is hun leider.
Ook Oliver wordt ingewijd in de kunst van het stelen. Vanaf dat moment is Olivers leven in gevaar …

Ik vertel er later nog meer over!

(Al wat foto's en filmpjes bekijken?!)