Pagina's

maandag 28 november 2011

Wespen


Beste meester Marc,
Ik heb een verhaal te vertellen. We hebben een wespennest gevonden op onze zolder. Een paar weken geleden vlogen er altijd wespen in onze kamer. We dachten: dit kan toch niet, het is november. 
Mama heeft dan de brandweer gebeld en die zijn gekomen om in het wespennest te spuiten, langs het dak. Maar de wespen bleven maar komen. 
Mama en papa zijn dan zelf op de zolder gaan kijken, en ze hebben daar een megagroot wespennest gevonden! De grond lag vol met dode wespen. Ik stuur de foto's mee, vies hé. 
Nu komt de brandweer terug om het weg te nemen.
Kan je dit op de klasweblog zetten?
Dank u,

Wow, Toon. Dat is interessant, zeg.
Ik heb hier een filmpje waarin je nog meer te weten komt over de wespen en hun nest.

donderdag 24 november 2011

IJsschaatsen (2)


Ik heb hier de foto's van het ijsschaatsen. Maar ...
de verhalen moeten van jullie komen, hoor!
Komaan, meisjes en jongens. Wie kruipt er nog eens in zijn pen? Of in zijn toetsenbord?
Schrijf een fijne tekst over dat schaatsen. Vertel hoe het er allemaal aan toe ging. En vergeet natuurlijk ook niet te zeggen wat jij zélf er van vond!
Ik verwacht dus heel veel mail van jullie ...


27/11 Hier komen de eerste berichtjes:

Vrijdag, 25 november.
We gaan schaatsen.
De meester trekt leuke foto's van het schaatsen.
Er zijn heel veel schaatsen op het ijs en het ijs is zo glad als een glibberige vis.
Ik val drie keer, maar na een tijdje kan ik schaatsen.
Er zijn kinderen die snel schaatsen en er zijn er die traag schaatsen.
Er is een binnenbaan en een buitenbaan.
Ik vind het heel leuk.
Groetjes,


We gaan schaatsen. De meester leidt ons naar de bus. 
Dan zegt Tuur ineens tegen me: Kijk daar staat de bus.
Waar?, zeg ik. Daar, zegt Tuur.
Als we wat verder gaan, zien we de bus. De meester gaat als eerste in de autobus. Hij zegt: Altijd doorschuiven, dan zijn er geen plaatsen over.
Ik zit naast Ilan. We babbelen. Ik vertel over dino's.Wat later zijn we er. We stappen uit. En wat later staan we binnen.
We gaan door een poortje. En dan zegt de meester: Neem je pasje.
We pakken ons pasje. Wat verder staan rijen en rijen schaatsen. Ilan staat voor mij. En dan vraagt Ilan heel beleefd: Schoenmaat zevenendertig, alstublieft.
Daarna ben ik aan de beurt. Schoenmaat zesendertig, alstublieft. En ik geef mijn pasje aan een meneer. Die loopt naar een rij schaatsen. Hij komt  met een paar schaatsen terug.
Wat verder is de kleedkamer. Daar gaan we de veters van onze schaatsen knopen. Als ik mijn veters geknoopt heb, moet ik van Toon zijn veters knopen want hij weet niet hoe je dat moet doen.
Wat later staan we met onze schaatsen op het gladde ijs. We moeten een hele tijd oefenen voor we zonder problemen kunnen opstaan. Nog wat later kunnen we zelfs al een beetje schaatsen. Ik oefen op de oefenbaan aan een houten muur. 
Als ik één toer rond heb gedaan, bedenk ik: als ik in de andere richting schaats, dan zie ik Toon vast en zeker terug. Ik doe het en zie Toon in het midden van de oefenbaan. 
Het is moelijk als je moet schaatsen zonder dat je de rand vast hebt. En paar uur later kan ik al veel beter schaatsen.
En dan zien we Alexander. Hij komt naar ons toe geschaatst. Hij zegt: willen jullie helpen zoeken want ik ben een handschoen kwijt. We komen voorbij de meester die leuke foto´s maakt. 
Toon gaat naar de wc. En dan zegt de meester: Iedereen naar beneden! Iedereen gaat naar beneden. We doen onze schaatsen uit en drogen ze af. We geven de schaatsen af en krijgen ons pasje terug. 
We gaan naar de bus en rijden naar school.
Het is een toffe voormiddag.


Toen ik binnenkwam bij het schaatsen was ik heel zenuwachtig. We moesten ons pasje afgeven aan een meneer en die gaf dan schaatsen. De mijne zaten helemaal in de knoop en ik ging naar de meester en hij haalde de knoop eruit. Ik kon mijn veters zelf knopen maar de meester deed het toch. Toen ging ik schaatsen. En toen ik op de schaatsbaan kwam, toen was het ijs gladder dan ik verwacht had. Ik ging een klein stukje verder en zag een opening naar de oefenbaan. Want ik kon nog niet goed schaatsen. Na een tijdje kon ik al wat beter schaatsen. Dan kwam ik Florette tegen en ging ik even met haar schaatsen. Daarna ging ik terug alleen schaatsen. Ik vond het heel erg leuk! En dat is het.


We gaan schaatsen.
Ik heb een pas nodig voor schaatsen.
Ik moet handschoenen hebben want het ijs is veel te glad.
Het ijs is koud.
Er zijn 2 banen.
De buitenste baan is het gladste.
Ik kan het niet.
Emma komt er aan en zij vraagt: moet ik je leren schaatsen?
Ja, graag.
En Emma leert mij schaatsen.
En opeens kan ik het.
Op het einde doen mijn voeten pijn.
Thaïs


Schaatsen. 
We gaan schaatsen. 
We komen aan in Antarctica (=schaatsplaats.) 
We krijgen onze schaatsen. 
Iedereen wilt mee gaan schaatsen op de schaatsbaan. 
We proberen en proberen en na een tijd gaat het wel, maar het ijs blijft wel even koud en glad. 
Sommige leraren helpen kinderen met schaatsen, maar soms vallen er kinderen en soms – heel soms – wenen ze. 
O ja, voor ik het vergeet, er is een binnen- en een buitenschaatsbaan. 
De buitenschaatsbaan is de oefenbaan en de binnenste is voor de goeie schaatsers (die rap gaan.) 
Ook nog op de binnenste baan zijn veel bubbels. 
Het is moeilijk om snel te gaan, vind ik zelf. 
Nu moeten we de schaatsbaan af, we kleden ons om, geven onze pasjes terug en vertrekken weer naar school.
Ilan


We gaan schaatsen. 
We komen binnen en moeten onze pasjes geven. 
Dan krijgen we onze schaatsen. 
Ik zet mijn eerste pasje op het ijs en ik val.Het komt niet door het ijs dat glad is, maar door de bultjes en de grote kinderen die duwen. 
Op het einde kan ik het beter. 
Dan vind ik het heel leuk!
Tuur

Vorige week donderdag gingen het 3de tot en met het 6de leerjaar schaatsen.
Het was heel leuk.
Jonas en ik deden een toertje samen en daarna ging ik alleen schaatsen.
Dag, 
Robbe

zondag 20 november 2011

IJsschaatsen


Donderdag gaan we in de voormiddag ijsschaatsen.
Als óns dat hierboven maar niet overkomt ... !

Zéker niet vergeten:
kinderidentiteitskaart met foto of SIS-kaart
en handschoenen!


De identiteitskaart of de SIS-kaart dient als pand voor het huren van de schaatsen. Zonder pand krijg je geen schaatsen. Dus vergeet die in geen geval!
De handschoenen dienen om je handen te beschermen tegen het koude ijs als je valt. Natuurlijk moet je die dag ook warme kleding aan.
En ... wie denkt dat hij zoals het meisje op het filmpje door het ijs gaat zakken ... moet misschien ook maar een zwembandje omdoen!

(Op verzoek: link naar het andere grappige schaatsfilmpje!)

woensdag 16 november 2011

Gespreksregels


Eerder deze week dachten we in groepjes na over gespreksregels.
Eerst schreven we elk apart op ons wisbordje de regels op die we zelf al kenden. Daarna staken we met z'n vieren de koppen bij elkaar. In elk groepje noteerde een secretaris de gevonden regels op een grote flap.
Dan brachten we alles samen op het bord.
En uiteindelijk vergeleken we dat klasresultaat met een blad dat de meester vooraf had klaargemaakt.
Wel, dat was vrij volledig. We gebruikten natuurlijk soms wel andere woorden. Maar de belangrijkste regels en afspraken die bij een gesprek van tel zijn, hadden we gevonden!
Nu komt 't er op aan ons voortaan aan die gespreksregels te houden ...

maandag 14 november 2011

Droedel (2)

Drie kinderen losten de vorige droedel juist op.
Het was "ka - na - rie", dus ... kanarie!
Om het droedelhoofdstukje af te ronden geef ik nog drie raadseltjes op. Eentje daarvan is gemaakt door Ilan.
Wie vindt ze? Zet je antwoorden weer bij "reacties".
Allemaal meedoen, hé. Hier komen ze:





 



dinsdag 8 november 2011

Droedel

Een droedel is een woordraadsel waarbij alleen letters gebruikt worden.
De plaats waar de letters staan is meestal ook belangrijk.
Denk daarbij aan "op, onder, in, om, boven, over, na, achter, ... "
Soms worden ook andere tekens gebruikt.
Zo kan + staan voor "en".

Enkele voorbeelden die wij in de klas oplosten:



"twee - l - in - g" = tweeling






"d - om - oor" = domoor





"onder - zee - r" = onderzeeër





Wie vindt nu deze droedel? Typ de oplossing bij "reacties". Vergeet je voornaam niet!


Verpotten


Vandaag hebben Toon, de meester en ik plantjes veranderd van potje.
Eerst hebben Toon en ik een zware zak met grond naar de klas gedragen.
Dan hebben we een heleboel potjes afgespoeld.
Daarna hebben we een gieter gaan zoeken en gevuld.
Op het einde heeft de meester de plantjes water gegeven.
Tuur

zaterdag 5 november 2011

Woordzoeker

Dag meester,
Ik heb tijdens de vakantie een woordzoeker gemaakt.
En ik zou willen vragen of u die op het klasweblog wil plaatsen.
Of anders kopiëren en in de klas eens oplossen.
Hier komt hij.
Groetjes, Ilan.
 
 
Klik hier om het hele woordzoekerblad te downloaden. Je kan dat blad dan afdrukken en oplossen. Veel succes ermee!


vrijdag 4 november 2011

Klusserdeklusserdeklus!

Ra, ra, ra! Wie is dit?


In de reeks "Wat ga ik later worden?" is hij al eens treinbestuurder geweest. (Als dat geen tip is!)
Nu gaat hij Bob de Bouwer en kabouter Klus achterna!
Lees dit bericht maar:

Samen met mijn papa ben ik aan het klussen. Er komt een nieuwe douche in onze badkamer. We hebben de oude afgebroken. Dan hebben we tegels geslepen en de vloer uitgebroken. Alles hing vol met stof, ook papa en ik.
Daarna moesten we alles opkuisen.
De volgende dag hebben we plaats gemaakt voor de leidingen en de kraan.
En moest weer alles opgekuist worden.
Er moet nog veel gebeuren zoals: de tegels tegen de muur, de nieuwe douche in elkaar steken.
En daarna lekker douchen!

Inderdaad! Dat is natuurlijk Mats.
Bedankt voor je leuke vakantieberichtje, kerel.

Hieronder nog een fotootje van hem. Én een kiekje genomen tijdens de afbraakwerken ...