Pagina's

dinsdag 31 januari 2012

Sneeuwballen gooien


Misschien dat 't deze week buiten nog echt zal lukken. Maar op je computer kan je 't nu al: met sneeuwballen gooien!
Klik op het juiste product om een sneeuwbal te werpen. Kijk uit als je 'n verkeerd antwoord geeft!
Ik hoop dat niemand ziek wordt en moet binnenblijven, zoals ik. 
Dus goed nadenken en dan raak mikken. Veel plezier!

(Klik op de afbeelding om te beginnen. Dan op "Play".)

zaterdag 28 januari 2012

9-box


Voor wie dat "Tafeltjes oefenen" hieronder toch wat te minnetjes is. 
Voor wie wel houdt van een uitdagend spelletje. 
Voor wie er met de tafels eens op een "pittiger" manier tegenaan wil gaan ...
Voor hen is er het spelletje 9-box!
Ik geef geen uitleg. 'n Deel van de uitdaging is ook: zelf uitvlooien hoe het spel precies werkt.
Je kan het ongetwijfeld vinden als je op "DEMO" klikt.
Veel plezier!

Tafeltjes leren

Rechttoe rechtaan nog eens de tafels oefenen ... 
Je moet die immers bliksemsnel uit je hoofd kennen! Dus geregeld nog eens opfrissen. Dat is goed voor iedereen.
Klik op de afbeelding om te beginnen. Daarna kies je een of meer tafels om op te lossen. Je krijgt 10 vermenigvuldigingen per beurt. 
Op de site kan je ook een tafelposter downloaden.
Geen bijzonder spectaculaire oefening. Maar, zoals ik al zei, prima als herhalingetje tussendoor.

vrijdag 27 januari 2012

Cijferen: optellen en aftrekken


Het cijferen begint al goed te gaan. Cijferen, dat is onder elkaar rekenen.
Optellen hebben we al geleerd. Aftrekken beginnen we nu ook onder de knie te krijgen.
Wist je dat je cijferend optellen en aftrekken ook online kan oefenen? Klik maar op de afbeelding om meteen naar die oefensite te gaan.
Bij 't ontlenen bij min moet je wel goed je hersens er bij houden. Want je kan hier niet doorstrepen. Dus erg goed nadenken bij 't invullen van een nieuwe waarde boven elke kolom!

Zelf werkblaadjes afdrukken kan ook. Meer op de klaswebsite.

woensdag 25 januari 2012

Splitter


Weer een denkspel waarbij je meer punten scoort als je goed je koppie gebruikt! Al lukt het soms ook wel met gissen en missen. Maar met minder punten dan ...

Je moet zorgen dat de smiley in het bruine gat verdwijnt. Dat kan door hout en touwen door te snijden. Aan steen en metaal kan je niks doen. Hier en daar scharniert en zwaait er ook wat. Of jij moet daar net voor zorgen! (Soms lijkt het spel wat op Icebreaker.)

Hoe beginnen?
Klik eerst op de afbeelding hierboven.
Er verschijnt een groenig venster. Klik daar rechts onderaan op "No Thanks". 
Nu zie je een druk veelkleurig scherm. Klik weer onderaan rechts op de rode knop met "No Thanks".
Nu ben je er. Klik op "Play". Kies bovenaan voor "Standard Puzzles" en ... geef het vooral niet te snel op!
Veel plezier met Splitter!

dinsdag 24 januari 2012

Bedtijd!

Zo. Nu we toch met overzichtjes en cijfers bezig zijn.
Hier zijn de resultaten van ons mini-bedtijd-onderzoek!
Er kwamen 17 reacties. Twee meer dan het aantal kinderen in onze klas! Die twee tienjarigen zijn zeker vreemde eenden in de bijt. Maar ach, dat hindert helemaal niet.

Hier komen de grafiekjes. Daar gaan we in de klas tijdens de wiskundeles zeker nog wat mee doen ...!

 
(Klik op een afbeelding om ze groter te zien.)

Hoe weet die dat toch?!

Hoe weet de meester wat de kinderen gedaan hebben op bloon.nl? En hoe ze het er van af brachten?
Dat is erg eenvoudig.
Ik kan een overzicht bekijken van de hele klas. De afbeelding daarvan zie je hierboven.
De namen van de kinderen heb ik uitgewist. Die zijn nu niet belangrijk.
Je ziet dat iedereen woordpakket 13 als taak had. Bij "totaal" merk je dat er kinderen het woordpakket eenmaal, tweemaal, driemaal of zelfs viermaal (of meer!) hebben geoefend. Een groen blokje betekent dat ze daarbij minder dan 4 fouten hebben gemaakt. Oranje: 4 tot 8 fouten. Er bestaat ook rood: meer dan 8 fouten. Maar dat heeft gelukkig niemand.
Het precieze aantal fouten staat in het kolommetje ernaast. En wil ik nog meer details? Dan klik ik achter een kind op "logboek".
Daar zie ik nu dat Piet op 16 januari in woordpakket 13 nog 5 fouten heeft gemaakt. Ik klik dan op "fouten" en ik kan meteen de fouten van Piet bekijken.
 
Toch denk ik dat 't met Piet nu wel snor zit. Op 16 januari heeft hij immers nóg twee keer het woordpakket geoefend. Tweemaal foutloos! En ik merk dat hij ook driemaal zijn eerder gemaakte fouten nog eens extra heeft geoefend. Die Piet is goed bezig!

Maar nu begrijpen jullie het vast wel hé, meisjes en jongens:
de meester ziet ALLES!


(Nog eens opfrissen hoe wij met bloon.nl werken? Klik dan hier.)

woensdag 18 januari 2012

Bedtijd?


dinsdag 17 januari 2012

Woehh-woehh!


Op zoek naar de filmpjes van Peter en de Wolf?
Dan zal je naar de klaswebsite moeten.
Ik heb vanmiddag de hele pagina nog eens nagekeken. 
Enkele links waren verouderd. Die heb ik verwijderd. 
Maar ik heb er ook enkele nieuwe aan toegevoegd!
Ga maar eens kijken.

Laat je mij in de reacties eens weten wat je 't leukst of 't mooist vindt?

woensdag 11 januari 2012

Wangdoedels


Geloof het of niet, maar vanmorgen - tijdens de speeltijd dan nog! - had Ilan de volledige aandacht van vier (4!) meisjes, terwijl hij met deze hersenkraker aan de slag was.
Wil jij het ook eens proberen? Klik dan op de tekening.

Hoe werkt het?
Je moet de waarde zoeken van elke Wangdoedel. De groene, de rode en de blauwe.
Dat kan met de schuifknoppen onderaan links. Verschuif de knop tot je het getal hebt bereikt dat volgens jou bij die Wangdoedel past. Het gaat van 0 tot 30.

Op het spelbord staan 3 optellingen. Bijvoorbeeld: B + G = 47,
B + R = 53 en R + G = 40.
B betekent blauw, G staat voor groen en R voor Rood. Jij moet er dus voor zorgen dat je die blauwe, groene en rode Wangdoedel elk de juiste waarde toekent, zodat alle sommen kloppen.
De Wangdoedels geven je een hint door hun grootte.
Als je denkt dat je 't gevonden hebt, dan klik je op "Check It".
Heb je 't juist? Dan hoor je een leuk geluidje en lees je: "Excellent work. You've solved the puzzle." Dat betekent: "Knap werk. Je hebt het probleem opgelost." 
Is het verkeerd? Dan moet je 't nog eens wat beter narekenen ... En natuurlijk niet (te snel) opgeven, hé!

Veel plezier ermee!

Vakantiesprokkels


Gisteren schreven Dylan en Gustaaf met de hulp van juf An een tekstje over de voorbije vakantie.
Hier komen ze.

Ik ben naar een kerstfeest geweest.
Dat was bij mijn grootmoeder.
Ik heb met mijn neven gespeeld.
Van mijn grootmoeder heb ik Uno gekregen.
Het eten was heel lekker.

We zijn naar een vakantiehuisje geweest.
Er waren twee baby's.
Het was superleuk.
We maakten veel wandelingen.
We vierden nieuwjaar met vuurstokjes.

Muziek?


Wat betekent muziek voor jullie? Wat komt allemaal in jullie op bij het woord "muziek"?
Muziek, dat was het onderwerp voor een groepsopdracht schrijven.

De kinderen vormden zelf groepjes, kozen een groepsleider en een secretaris. Dan gingen ze aan de slag volgens de gekende werkwijze. Maar dan nu in groep!

Eerst was er de opbouw van de woordspin (brainstorm), maar zonder praten. Elk kind schreef zijn ideeën op zijn kwart van de flap. Nadien werd die nog enkele keren doorgedraaid. Zo kon iedereen schriftelijk - want nog steeds zonder praten! - dingen toevoegen bij de woorden van de andere groepsleden.

Dan begon het groepsoverleg. Nu moesten 10 woorden gekozen worden die later in de groepstekst zouden komen. In de ene groep verliepen die gesprekken al wat vlotter dan in de andere.
Als de keuze gemaakt was, door de woorden groen te kleuren, werd een volgorde bepaald.

Dan kon aan het bouwen van de zinnen begonnen worden. Ook hier ging het bij sommige groepen snel, bij anderen wat trager. Maar één ding was voor alle groepen hetzelfde: de secretarissen hadden veel werk!

Als de tekst opgeschreven was, werd die nagelezen en eventueel nog een klein beetje verbeterd met wat hulp van de meester. De snelste groep typte zijn eindtekst ook al uit op de computer.

Hieronder kan je de vier knappe resultaten zelf lezen.



De rockband!
Er zitten veel fans in de grote zaal.
Vandaag zingen veel zangers en zangeressen.
Eerst zingen ze hiphop en dan rockmuziek.
Het is allemaal met instrumenten, zoals het drumstel en een elektrische gitaar.
Om goede muziek te maken, moet je de muzieknoten kennen.
Tijdens het optreden hebben ze veel fantasie.
Op maandag komt het op de radio.
Wij vinden muziek heel tof!
(Mats, Zoë en Bo)


Wil je met ons meegaan? We gaan naar een concert. Wij zullen wel voor je betalen.
Als we in de zaal komen, staat de dirigent vooraan op het podium.
Om dirigent te worden, moet je goed noten kunnen lezen. Dan moet je eerst naar de muziekschool gaan. Daar leer je dat tussen elke noot een toontrap komt. En na de solsleutel komt het maatcijfer.
Je kan ook naar een fanfare gaan. Daar spelen veel mensen op een trompet. En de meeste mensen zingen mee.
Wat betekent muziek voor ons?
Leuke gevoelens!
(Toon, Gustaaf, Jesse en Armin)


Op de radio is er veel popmuziek.
Selena Gomez is een rockster, met veel fans. En ze kan goed dansen.
Er zijn veel instrumenten in de studio bezig.
Selena Gomez zingt in de microfoon tijdens de opnames.
Wat betekent muziek voor ons?
Dat je er vrolijk kunt op dansen!
(Ada, Thaïs, Tia en Julia)


Muziek
In de muziekschool leer je muziek, zoals: do re mi fa sol la si do.
Daarom moeten de kinderen die zingen in Studio 100 naar de muziekschool.
De mensen in de fanfare moeten ook naar de muziekschool om hun instrument te leren spelen.
Op de cd-speler kun je naar de radio luisteren en ook naar de cd. Bijvoorbeeld hiphop.
In een orkest hebben ze veel instrumenten nodig.
Er bestaat ook rapmuziek.
Wat vinden wij van muziek?
Alles, behalve: niet leuk.
(Tuur, Robbe, Dylan en Ilan)

zondag 8 januari 2012

Aha!


Aha! Hier is Jesse met zijn verhaal over het afleveren van ons "soepgeld".

MUSIC FOR LIFE
Wij zijn met de tram naar Antwerpen geweest.
Het was heel druk op het plein van Antwerpen. 
We konden het geld niet meer in de schuif steken. 
Maar we hebben het wel in de emmer kunnen leggen. 
We hebben in totaal 442,64 euro afgegeven voor de kindjes met diarree.
Met het geld van de soep die wij gemaakt hebben, kunnen ze 3 wc's kopen.
We zijn nog even blijven kijken en dan heb ik van mijn mama lekkere stokjes (churro's of zoiets) gekregen en zijn we terug naar huis gegaan, want het was al heel laat.
Dat was het.
Jesse 

Jesse en zijn broers hebben het geld dat zij verdiend hebben op de rommelmarkt samen met onze opbrengst aan Music For Life geschonken.
Hieronder kan je een heel kort filmpje bekijken. Je ziet Jesse het geld in de emmer stoppen.
En daarmee is deze actie voor ons definitief afgerond.
Heel hartelijk bedankt iedereen!

woensdag 4 januari 2012

Gmail

Na de kerstvakantie gaan we natuurlijk ook weer in de computerklas aan de slag.
Op het internet kan je vele leuke en interessante dingen doen. Zo zouden we online een mindmap (= een woordspin) kunnen maken. Of een prikbord met foto's er op. Of een zelfbedachte strip. Of ... 
Vaak kan je ook samenwerken aan die dingen. Ieder van op zijn eigen computer. Zelfs van thuis uit!
En dat hoeft ook helemaal niks te kosten. Want veel van die diensten zijn gratis.

Maar ... je moet je wel aanmelden met je e-mailadres.

Daarom zou iedereen zo snel mogelijk een Gmail-account moeten aanmaken. Best samen met mama of papa. Met Gmail kan je van op elke pc je mails ontvangen en versturen. 
En precies dát is nodig als we op school met die internetdiensten gaan beginnen. Immers, wanneer je je ergens de eerste keer aanmeldt, wordt een mail verstuurd naar jouw adres. Door die mail terug te sturen, bevestig je jouw inschrijving. Later wordt dat wel duidelijk. 
Maar het komt er dus op neer dat je op school e-mail moet kunnen ontvangen én versturen. Gmail is daarvoor ideaal. Bovendien kan je met je Gmail-account gratis gebruik maken van nog veel meer Google-diensten.

Hoe ga je te werk?

2. Vul alles in wat nodig is.
3. Klik op de knop "Ik ga akkoord. Maak mijn account."

Meer uitleg en een stap-voor-stap handleiding vind je hier
Of liever eerst een filmpje zien?


Tip: schrijf je (nieuwe) Gmail-adres in je klasagenda. Je wachtwoord houd je geheim maar ... vergeet het natuurlijk niet!

Wie er mee klaar is, stuurt mij een mailtje. Dan ken ik meteen ook jouw adres.
Succes!

dinsdag 3 januari 2012

Rekentraining


Nu de vakantie meer dan halfweg is, wordt het stilletjes aan tijd om de hersentjes toch al wat voor te verwarmen.
Dit rekenspel traint het hoofdrekenen. Zo gaat het:

Je zoekt telkens welk getal er moet staan op de plaats van de X.
Bij een gelijkheidsteken moet je altijd denken aan een weegschaal in evenwicht.
Aan de ene kant moet er precies evenveel zijn als aan de andere kant!


Een voorbeeld:
1. Je ziet: 10 x 2 = X + 5
2. Je denkt na: 10 x 2 = 20. X + 5 moet dan ook 20 worden. 
Dus X = 15! Want 15 + 5 = 20.
3. Je tikt in: X = 15 en je drukt op <enter>.
Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk X-en oplost op één minuut!

Keuzemogelijkheden vooraf:
Bij "choose" kan je de bewerking kiezen. Klik op x, :, + of -.
Bij "max number" kies je hoe groot je termen of factoren ten hoogste mogen zijn. Laat dat in het begin gewoon op 10 staan.

Probeer het maar eens uit.
Kan jij in de lijst van High scores terecht komen?!
(Klik op "High score". Daarna op "Go back" om naar het spel terug te keren.)

Veel rekenplezier!

(O ja, zoals gewoonlijk: klik op de tekening om meteen naar het spel te gaan.)