Pagina's

vrijdag 29 januari 2016

Naar Suske en Wiske!


donderdag 28 januari 2016

Voorbereiden en repeteren



Vandaag waren we druk met de voorbereiding van de weerberichten.
De "studio" werd ingericht, weersymbolen werden ontworpen en klaargemaakt.

De voorgaande dagen hebben we onze teksten geschreven.
Nu moeten die ingeprent worden.
Een echte weervrouw of -man leest immers geen papiertje af!

Janne nam foto's van de werkzaamheden.
Enkele durvers deden al een proefoptreden. Daarvan konden ze zelf, maar ook de anderen, alweer heel wat leren:
Je moet in de lens kijken; je mag je niet laten afleiden; je moet rustig proberen te blijven; je moet je tekst kennen; je moet duidelijk en niet te snel spreken; ...
Voor de anderen in de klas is er telkens ook een (aarts)moeilijke opdracht: stil blijven!

Morgen starten de definitieve opnames!
Hieronder al een klein voorproefje van wat komen gaat.


Carnaval

Volgende week is het carnavalweek op school.
Elke dag verkleden we ons op een andere manier!

Op maandag komen we in pyjama.


Dinsdag zorgen we ervoor dat al onze kleren in één kleur zijn.


Op woensdag verkleden de meisjes zich in jongens en omgekeerd!


Donderdag: gekke hoofddeksels!


En op vrijdag, de laatste dag voor de vakantie, mag je helemaal zelf kiezen hoe jij je verkleedt.
Veel plezier ermee!

zondag 24 januari 2016

Muurklimmen


Wat heb je nodig: een klimgordel, klimschoentjes maar op sportschoenen of op kousen lukt het ook, de klimgordel kan je ginds gebruiken. 
Ik vind klimmen heel leuk, het is leuk om de blokjes vast te houden en zo hoog mogelijk te klimmen. Op de klimmuur staan verschillende blokjes in verschillende kleuren, de ene weg naar boven is al wat moeilijker dan de andere maar de kleine kindjes mogen alle kleurtjes door elkaar gebruiken want de bedoeling is om tot boven aan de muur te geraken. Met een touw hang je vast aan je klimgordel. Als je boven bent mag je jezelf heerlijk naar beneden laten glijden langs het touw. 
Soms is klimmen ook wel moeilijk en soms ook gemakkelijker. Papa helpt ook wel een beetje om te zeggen welke blokjes je kan vastnemen want op de muur zie je dat niet altijd goed. De eerste keer had ik wel wat schrik om te vallen maar omdat je vasthangt aan een touw kan je niet vallen en ben je veilig. Gelukkig!

Axelle
xxx

woensdag 20 januari 2016

Weervrouw


Hallo, ik heet Bondo.
Ik heb met mijn klas geleerd over het weer.
We hebben over de bewolking, de temperatuur, de windkracht en de  neerslag geleerd.
En we moesten in een klein klokje (*) kijken welk weer het vandaag is.

Het was superleuk.
Dag allemaal!

(*) Bondo bedoelt een mini-weerstation waarop we ook de buitentemperatuur kunnen aflezen. Zoals hieronder op de foto:

Superhelden


Wij, Mats en Florimon, hebben een superheldenverhaal geschreven met juf Lana, als extraatje. 
Zijn jullie ook benieuwd naar ons verhaal? Lees het dan hier !

De titels van onze verhalen zijn : De Verdwenen Goudmijn (Florimon) en De Vermiste Man (Mats). 

Zou het goed aflopen, ja of nee?



Suske en Wiske


Elk schooljaar gaan de kinderen van het derde leerjaar naar een musical. Altijd naar de Stadsschouwburg in Antwerpen. 
En dus ook dit jaar.
Op donderdag 4 februari is het weer zover.
Deze keer gaan we naar "De Circusbaron" 
oftewel: "Suske en Wiske, De Musical"!

Later krijgen jullie nog een brief waarin alle informatie zal staan.
Want we gaan met de tram.
En jullie moeten natuurlijk precies weten wanneer we vertrekken, wanneer we terug zullen aankomen, enzovoort.
Da's ook belangrijk voor de mama's en de papa's.

We hebben weer uitstekende zitplaatsen kunnen reserveren.
Kijk maar op het zaalplan:


Om af te ronden nog een leuk weetje.
Kennen jullie de actrice die Wiske zal spelen?
Kijk maar eens goed naar deze foto:

Juist! Dat is Charlotte van Ketnet.
O ja, hebben jullie het raadsel van Anna al opgelost?!
Klik op de afbeelding hieronder om mee te doen:

http://detandem3a.blogspot.be/2016/01/wedstrijd-raadsel-1.html

dinsdag 19 januari 2016

Tutorlezen



De kinderen van het zesde leerjaar zorgen heel goed voor onze lezers van het derde leerjaar. Elke maandag, dinsdag en donderdag lezen ze het kwartiertje voor de speeltijd samen. Iedereen gaat dan naar de afgesproken klas en neemt het gekozen boekje. En lezen maar!!!

Pime


Hallo,
Ik ben Mauro. Ik ga jullie vertellen over het Pime.
We moesten het weerbericht voorspellen. Ik zat bij temperatuur met Mats en Ylya. We deden het in een weertuin. Tijdens de middag aten we in de cafetaria, We kregen ook een drankje. Ik nam appelsiensap. Noah en Lowie namen koffie. Dat vond ik heel grappig. 
Mijn tekstje is nu gedaan. 
Tot ziens!!

Julie en Julieke


Hallo,
Ik ga jullie vertellen over mijn knuffel. 
Mijn knuffel heet Julieke maar
eigenlijk noemt zij Minnie Mouse. 
Ze mag bij mij slapen en houdt me 's nachts lekker warm. 
Ik speel ook met haar, ze is mijn knuffelspeelkameraad. 
Haar vriendje Mickey Mouse is de knuffel van mijn broer Mats.
Onze knuffels komen van Disneyland Parijs
en zijn onze beste vriendjes.
Daaaaag,

Julie

Wedstrijd: Raadsel 1



Vorig schooljaar hadden we onze fotowedstrijd.
Die was gewoonlijk erg leuk en vaak bijzonder spannend.
In 2016 is het tijd voor wat anders: raadsels!

Anna bijt de spits af.
Bekijk haar filmpje hierboven.
Maar vooral: beluister het aandachtig met je oortjes gespitst!
Probeer een oplossing te bedenken voor het raadsel dat zij opgeeft.
Schrijf dan jouw antwoord bij de reacties onderaan dit bericht.
Vergeet vooral je naam niet!

Uit alle juiste inzendingen kiezen we een winnaar.
Die bedenkt of zoekt een nieuw raadsel.
Dan maken we weer een nieuw filmpje voor de volgende wedstrijd!
Enzovoort, enzovoort ...

Hoe meer kinderen er mee doen, hoe prettiger dit wordt.
Veel succes allemaal!

maandag 18 januari 2016

RALFI-lezen


Vandaag zijn we gestart het het Ralfi-lezen.
De tekst hieronder komt van de site Ralfilezen.nl en legt het hoe en waarom van de aanpak uit.

"RALFI staat voor Repeated Assisted Level Feedback Interaction.

RALFI-lezen in het kort
Kinderen die langdurig veel te traag lezen maar de spellende leeshandeling beheersen, komen in aanmerking voor RALFI-lezen. Hierbij leest een groepje kinderen samen met de leerkracht 4 tot 5 keer in de week een relatief moeilijke tekst. De teksten sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en het niveau mag tot drie niveaus boven het beheersniveau liggen.

Voor wie is RALFI geschikt?
RALFI is geschikt voor kinderen bij wie ...

  • ... de spellende leeshandeling (grotendeels) wordt beheerst, maar toch veel te traag blijven lezen.
  • ... het AVI-niveau (vrijwel) blijft stilstaan; de vorderingen beslaan minder dan 2 AVI-instructieniveaus per jaar.
  • ... herhaalde presentatie van korte, op elkaar gelijkende woorden, vaak niet of nauwelijks tot verbetering leidt van het lezen.
  • ... het opvallend is dat vaak langere woorden met een complexe orthografische structuur minder problemen opleveren dan korte woorden.

Wat zijn RALFI-teksten?
Omdat een RALFI-tekst 5 keer in de week gelezen wordt, is niet iedere tekst automatisch te gebruiken als RALFI-tekst. Een RALFI-tekst voldoet aan de volgende eisen:

  • Informatieve tekst; Een RALFI-tekst dient informatief te zijn en niet verhalend. Het kind kan door de tekst iets over het onderwerp leren.
  • 300 woorden; Een RALFI-tekst dient ongeveer 300 woorden te bevatten.
  • Het onderwerp is belangrijker dan het niveau. Uit onderzoek is gebleken dat zwakke lezers, bij gebruik van de RALFI-methode, een tekst kunnen lezen die tot 3 AVI-niveaus boven het beheersniveau ligt. Hierom zijn teksten op www.ralfilezen.nl gesorteerd op onderwerp en niet op AVI-niveau.

Uitgangspunten
R= Repeated
Herhaald lezen met tussenpozen.
A= Assisted
Ondersteund door voorlezen-voorzeggen en bijwijzen.
L= Level:
Inzetten op een hoog niveau.(leeftijdsadequaat)
F= Feedback
Directe neutrale feedback bij fouten, maar ook toegespitste positieve feedback.
I= Interactie
Enthousiaste interactie over de inhoud.

Aanbiedingsvormen
Voorlezen:
De eerste vijf keer dat een tekst gelezen wordt, leest de leerkracht (ouder) de tekst eerst vloeiend voor in een normaal leestempo. De kinderen lezen mee, terwijl ze bijwijzen. De zesde keer wordt de tekst niet voorgelezen maar lezen de kinderen de tekst zelf voor.
Koorlezen:
Na het voorlezen vindt koorlezen plaats. Alle kinderen lezen tegelijkertijd en hardop de tekst voor. (Thuis leest het kind samen met de ouder de tekst hardop voor.)
Duolezen of individueel lezen:
Vervolgens wordt gebruik gemaakt van duolezen of individueel lezen. Bij het duolezen leest het ene kind de tekst, terwijl het andere kind meeleest en helpt waar nodig is. Hierna wisselt dit. Bij individueel lezen, leest het kind de tekst hardop , terwijl de leerkracht meeleest en helpt waar nodig is.

5 sessies
Elke dag moeten de kinderen minstens 30 minuten lezen. Bij zwakke lezers komt hier nog een keer 15 minuten bovenop. Kinderen moeten dus leeskilometers maken. Door meer te lezen zal het leesniveau stijgen."

Op school volgen wij deze methode op lichtjes aangepaste wijze. De komende weken trachten we zo de leesvaardigheid van de betrokken kinderen te verhogen. Terwijl een groep kinderen bij meester Marc aan dit Ralfi-lezen doet, zijn de anderen bij juf Sofie aan de slag met Nieuwsbegrip, boeken uit de klasbib en strips. Daarbij wordt vooral het begrijpend lezen verder geoefend op basis van teksten die de actualiteit op de voet volgen.

Brr! Joepie!


Eindelijk kunnen we eens onder 0 °C gaan met onze grafiek waarop we dagelijks de ochtendtemperatuur aanduiden.
Dat heeft lang geduurd. Maar nu dan eindelijk toch echte wintertemperaturen.
Dus: brr! Maar ook: joepie!

zondag 17 januari 2016

Winterse trukendoos


Hallo, ik ben Marie en ik ga jullie iets over het PIME vertellen.
We hebben alles over het weer geleerd.
En we hebben ook veel over het klimaat en ook over de aarde gepraat.
We hebben zelf het weer gepresenteerd en we hebben ook opdrachten moeten doen en zo.
We hebben ook over de vier weerselementen geleerd.
Dat zijn: neerslag, bewolking, wind en temperatuur.
Je hebt ook van de wind de windrichting en de windkracht.
Dan hebben we ook allemaal opdrachten buiten moeten doen en dat was ook wel heel tof.
Maar wel koud, brr!
Dit was het dan.
Groetjes, Marie

***

Hallo ik ben Anna en ga jullie vertellen over onze uitstap naar het PIME.
We leerden daar over de temperatuur, neerslag, bewolking en de wind (richting en kracht).
En ik ben heel geïnteresseerd in het weer, want dan weet ik welke kleren ik moet aandoen (hihi)
en nog andere redenen. 
We zaten in 6 groepjes en moesten elk iets doen dat met de weerselementen te maken had.
Alles was heel erg leuk.  
En dat was ik, doei, doei!

***

Hallo ik ben Nyah en ik ga jullie vertellen over het PIME.
We gingen naar daar met een auto ik ging met Anna mee en Lowie en Marie gingen ook met Anna mee. Er waren nog meer andere mama's en papa's.
En we gingen over het weer leren.
We moesten af en toe naar buiten.
De weerselementen zijn: neerslag, wind, windkracht, temperatuur en bewolking.
Onze leervrouw heette Daniëlle en ze was heel leuk.
Xxx, Nyah

zaterdag 9 januari 2016

Op de Lijn letten

Dankjewel lieve ouders en grootouders, dat we weer voldoende chauffeurs vonden om ons op dinsdag 12 januari naar het PIME in Lier te brengen!
Hieronder treffen jullie de dienstregeling aan.
Klopt er iets niet? Is er een onvoorziene omstandigheid?
Neem dan alsjeblieft onmiddellijk contact op met juf Sofie of meester Marc.
Tot dinsdag!
Klik om te vergroten.

vrijdag 8 januari 2016

Spreekoefening: mijn knuffel



Hallo,

Ik ben Florimon.
Ik ga jullie vertellen over wat we hebben gedaan in de klas.
We hebben in de klas met knuffels een praatbeurt gemaakt.
Mijn knuffel heet Bartje. Davie had de grootse knuffel bij: een roze olifant met de grappige slurf.
We moesten onze knuffel vooraan in de klas voorstellen.
Iedereen had zijn knuffel bij: een aap, uil pop en nog veel meer.
We moesten ook een tekstje maken en dat van buiten leren.

Daaaaaaaaaaaaag!

Een dikke knuffel voor de bloglezers van ons allemaal!

Happy Birthday

Davie is jarig! 
Hoezeeeeee!



Lang zal hij leven
Lang zal hij leven
Lang zal hij leven in de glooorriiiiaaaaaa!


Knuffelachtige gedichten


Mijn eend helpt als je weent.
Dus vraag het gerust
en heel bewust.
Als hij dat graag doet,
is het heel goed.
Wat is het zo fijn
om hier te zijn.
Met mijn knuffel in mijn hand
ga ik nu naar dromenland.
Als je nu eens even wacht...
wens ik je een goede nacht!

Jasper & Mats



Ik knuffel met mijn lieve beer.
Elke keer heen en weer.
In de ochtend vind ik dat heel fijn.
Dan geneest de knuffel mijn pijn.
'S morgens neem ik mijn knuffel mee.
We gaan dan samen naar de zee.
Aan zee is het heel leuk.
Dan heb ik nooit een breuk.

Hanne & Fien


Een grote paarse olifant met oren oh zo groot
met een knuffel op zijn schoot.
Slurfje en Bartje zijn beste vrienden.
Dan kan je nergens zo goed vinden.
Ze zitten elke dag bij elkaar
en hebben altijd een tof ideetje klaar.
Dat doen ze met hun tweetjes.
Ze gaan naar de zeven wereldzeetjes.
Ze zwemmen en dat vinden ze oké.
De olifant spuit water over zijn vriend
dat maakt hen goed gezind.
Ze zeggen dan nog 'dag'
met een hele grote lach!

Florimon & Davie



Als ik bang ben, houdt mijn knuffel mij gezelschap.
Dan ben ik niet meer bang.
Dan gaan we samen naar dromenland.
We vertrekken naar een paleis.
Bij de koning en de koningin spelen we gezelschapspelletjes.
Dan vertrekken we met z'n allen terug.

Ruben & Ilya


Als ik in mijn bedje lig,
dan ben ik echt heel bang.
Dan kruipt mijn knuffel dicht bij mij,
heel dicht bij mijn wang.
'S morgens ben ik weer blij.
Dan ben ik niet meer bang.
Dan is het licht weer aan.
Dan kan ik weer gaan.
Einde

Nore & Julie



Mijn ijsbeertje eet visjes en slaapt graag bij mij.
'S morgens is het klaar dan is mijn ijsbeertje heel blij!

Merel & Axelle




Eendje en Zwarte Piet
Je ziet ze samen niet.
De ene werkt op het dak,
de andere zwemt in de vijver.
De eend eet broodde andere lust graag een pepernoot.

Germaine & Mauro

Olifant



Ik heb, toen ik geboren werd, een olifant gekregen van mijn mama en papa.
Omdat mijn mama haar lievelingsknuffel ook een olifant was.
Mama heeft die knuffel ook voor haar geboorte gekregen.
Ik heb er eentje gekregen maar eigenlijk had mama er drie gekocht.
Eén voor thuis, één voor in de crèche en één als reserve.
Ik heb ze alle drie een naam gegeven: mama olifant, papa olifant en kindje olifant.
Mama en papa dachten dat ik het verschil tussen de knuffels niet wist. Maar dat wist ik wel!
Mama olifant heeft grote uitstekende ogen, papa olifant heeft kleine ogen en kindje olifant heeft grote ogen die niet uitsteken.
Ik vind ze alle drie even leuk!

Groetjes,
Ilya

Axelle


Axelle was jarig in de kerstvakantie.
We hebben haar verjaardag 4 januari gevierd.
Dankjewel Axelle voor de lekkere cake!

donderdag 7 januari 2016

Knuffels met knuffels



De meisjes en jongens van 3a zíjn niet alleen knuffels,
zij kunnen hun knuffels ook bijzonder geslaagd afbeelden!
Met aan het eind van de dag nog een leuk toneeltje er bovenop.
Wat een schatten!

maandag 4 januari 2016

Het weer: (brain)storm!



We zijn begonnen met ons nieuw WO-thema:
"Wat een weertje!".
In groepjes onderzochten we onze voorkennis:
wat weten wij eigenlijk al van het weer?
Daarna ontdekten we de vier weerselementen.

Wie kent ze nog?
Som ze maar op bij de reacties. Vergeet je naam niet!

Het lijkt een gekke tip, maar als je deze beker goed bekijkt, kan je ze alle vier vinden!

Het been - Laatste aflevering

Er is nu zelfs al een Playmobilsetje van Hanne en Janne!
Hallo,
Wij zijn Hanne en Janne.
We gaan vertellen over Jannes been.
Op 4 januari mocht Jannes gips er af.
Daar was ze heel blij om.
Nu kan ze er al goed op lopen.
Het heeft 9 weken geduurd!
En ze mag nog altijd niet turnen van de dokter.
Ze mag nog 4 weken niet turnen.
En ze moet ook voorzichtig zijn.
Da-ag!
Janne en Hanne

Vakantiebloggers


Hallo,
Wij zijn Marie en Anna.
Wij gaan jullie vertellen over de kerstvakantie.
Marie:
Ik heb op woensdag de warmathon gelopen.
Dan moet je lopen voor een goed doel van Music for Life.
En ik heb 5 km gelopen.
Anna:
Ik ben gaan schaatsen in Antarctica, de schaatsbaan natuurlijk.
Ik ben ook naar zee gegaan.
En tot 3 uur opgebleven! Voor oudjaar.
We hebben allebei veel plezier gehad in de kerstvakantie.
Dat waren wij, doeidoei!


***


Hallo,
Wij zijn Pepijn en Wolf.
Wij gaan vertellen over de kerstvakantie.
Wij hebben veel gevierd.
Pepijn heeft heel lekker gegeten en Wolf heeft confetti geschoten.
Wolf kreeg de auto van Ninjago en een muurracer.
Pepijn kreeg een minion van 70 centimeter en heel wat centjes voor nieuwjaar.
En we hebben nieuwjaarsbrieven voorgelezen.
Da-ag!

***


Hallo,
Wij zijn Wannes en Bernd.
Wij gaan vertellen over de kerstvakantie.
Eerst gaat Wannes vertellen.
Wannes is naar Butgenbach geweest en ik ben naar Sunparks geweest.
Bernd is op kerstavond bij zijn oma en vava gegeten.
Gaan eten, bedoelen we.
Bernd is zondag bij zijn peter Kerstmis gaan vieren.
Bernd is ook naar de cinema geweest en ineens uit de film kwam een varkentje met een lange snuit en het verhaaltje is uit.
Da-ag!
Groetjes van Wannes en Bernd  

Grapjas



Hallo,
Ik ben Wolf en ik ga een mop vertellen.
  Er waren eens twee bananen.
  Ze groeven een kuil.
  De ene zegt tegen de andere: Gaan we een pauze nemen?
  Waarom?
  Omdat ik er een kromme rug van krijg!
Groetjes,
Wolf

Vervoer gezocht

Dinsdag 12 januari gaan we op leeruitstap naar het PIME.
We zoeken ook dit jaar weer taxichauffeurs ...


vrijdag 1 januari 2016

Nieuwjaar